CENTRUM MEDYCZNE W CHOJNICACH

Jak do nas dojechać

nfz

W diecie cukrzycy najważniejsze jest zdrowe odżywianie. Podstawową zasadą tego odżywiania jest zmniejszenie ilości spożywanych pokarmów. Jeśli osoba jest otyła to powinna stracić w ciągu roku co najmniej 10 % ze swojej wagi, natomiast szczupła nie powinna w tym okresie przytyć.
Należy spożywać mniejsze ilości pokarmów, wybierać produkty zawierające dużo włókien roślinnych, zamiast tłuszczów zwierzęcych spożywać oleje roślinne, zaprzestać palenia papierosów.
Zalecenia żywieniowe zależą nie tylko od rodzaju stwierdzanych zaburzeń metabolicznych, ale także od wagi ciała, wysokości ciśnienia tętniczego, wieku oraz od aktywności fizycznej.
Osoba leżąca spożywać powinna niewielkie ilości pożywienia, około 1000-1200 kcal\dobę.
Nieco więcej potrzebuje osoba mająca umiarkowaną aktywność fizyczną, natomiast osoba z dużą aktywnością fizyczną potrzebuje dwa razy więcej.
Należy wybierać produkty z dużą ilością węglowodanów złożonych, bogatych w błonnik.
Zawarte są one przede wszystkim w otrębach pszennych, razowym pieczywie. Błonnik występuje również w brązowym ryżu, w ziemniakach gotowanych w mundurkach, w kapuście i selerze. Duża zawartość błonnika zwiększa objętość pokarmów powodując nasycenie. Ważne są również warzywa, zielona sałata, kapusta, ogórki, pomidory, cebula, rzodkiewki lub pory są bardzo nisko kaloryczne, więc mogą być spożywane praktycznie bez ograniczeń. Natomiast groch, fasola, soczewica, ziemniaki, marchew i rzepa zawierają znaczne ilości węglowodanów.
Owoce stanowią niezbędny składnik zdrowego żywienia. Zawierają jednak spore ilości łatwo wchłaniających się węglowodanów, które szybko prowadzą do wzrostu poziomów cukru we krwi. Równoczesna obecność w posiłku innych pokarmów opóźnia bowiem wchłanianie z przewodu pokarmowego cukru pochodzącego z owoców.
Osobom z typem 2 cukrzycy szczególnie poleca się spożywanie produktów sojowych. Zawierają one zarówno błonnik, jak i odpowiednie ilości białka. Wafle sojowe, kotlety sojowe, mleko sojowe są już dzisiaj łatwo dostępne oraz stosunkowo tanie.
Wybór produktów mięsnych ograniczać należy do różnego rodzaju chudego mięsa.
Zaleca się kurczaki, indyki i cielęcinę. Dobrym wyborem są również ryby.
Zasadą zdrowego żywienia jest spożywanie produktów niskotłuszczowych, takich jak mleko 1-2%, odtłuszczone jogurty i chude sery. Nie należy solić pokarmów.

Zarówno u osób w stanie przedcukrzycowym jak i u chorych na cukrzycę, obowiązuje bezwzględny zakaz palenia papierosów i picia alkoholu. Nikotyna m.in. zwęża naczynia krwionośne. Pogłębia więc istotnie zmiany naczyniowe wywołane przez cukrzycę.

Opracowała Edyta Lutowska na podst. poradnika dla pacjentów ”Cukrzyca typu 2” prof.dr hab. med. Bogny Wierusz-Wysockiej.